קטע מהעבודה
פירוש שמו של האי הקטן בים הקאריבי, ג'מייקה (Xaymaka) בשפתם של בני השבטים הילידים הוא "ארץ של עצים ומים", אולם שם זה, המשרה בקרב השומע דימויים של שלווה בחיק הטבע, חופשה ומנוחה, רחוק לאין שיעור מלשקף את ההיסטוריה הסוערת שליוותה את האי בחמש מאות השנים האחרונות. היסטוריה רצופה מאורעות עקובים מדם, שהחלו עם הכיבוש הספרדי בים הקאריבי במאה ה-16, שבמהלכו שועבדו והוכחדו ילידיו המקוריים של האי, המשך בגירוש הספרדים והפיכת האי לבסיס הפעולה של הפיראטים בחסות הממלכה הבריטית והסחר בעבדים מאפריקה.
בדומה לטריטוריות בריטיות לשעבר, גם ג'מייקה יכולה היתה להפוך למדינת עולם-שלישי נחשלת ואומללה בעקבות סכסוכים פנימיים אלימים שאפיינו את שנות הממשל העצמאי בין אמצע המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20. אף על פי כן, זהו אינו המצב בג'מייקה. בזכות מזיגה נדירה בין מורשת מוסיקלית שחיברה בין התופים המסורתיים האפריקאיים לבין הסגנונות המודרניים המערבים, יחד עם מסריה של תנועה חברתית-דתית שדגלה בשלום, אחווה וגאולה, קיבלה ג'מייקה את דימויה כגן עדן עלי אדמות למבקרים בה, לשוחרי המוסיקה וכמקור השראה רוחני וחברתי. כל אלו מתרכזים בדרך זו או אחרת סביב מוסיקת הרגאיי.
הרגאיי הוא תוצר של התרבות הג'מייקנית האפרו-קאריבית, כחלק מתהליך אבולוציוני של הצורות המוסיקאליות המסורתיות שמקורן באפריקה ומשלבות פולחן דתי, התכנסות חברתית וזכר למורשת העבדות. הטענה המרכזית בעבודה זו היא כי כשם שהרגאיי הוא תוצר של החברה והתרבות הג'מייקנית, הוא גם כוח מניע בתוכה, ולאורך השנים היווה מרכיב מרכזי בהשפעה על תהליכים חברתיים ופוליטיים באי. בכך, עבודה זו משתייכת לתחום הכתיבה העוסק בחקר הקשר שבין חברה ותרבות. קשר זה הוא מערכת יחסים הדדית שבמסגרתה החברה מעצבת את התרבות, ואילו התרבות בתורה, משמשת לעיתים להניע ולחולל תהליכים של שינוי חברתי, פוליטי-כלכלי ואף בינלאומי.
רבת עוצמה בהקשר זה היא המוסיקה, לאור היכולת שלה לשאת תכנים רגשיים יחד עם תכנים אינטלקטואליים ומסרים חברתיים, והיכולת שלה להיות על-שפתית, להתנשא מעל הבדלי שפה ותרבות ולהיות נגישה לכל. זו גם הסיבה שההשפעה של המוסיקה המודרנית על תהליכים חברתיים היוותה מוקד למחקרים רבים בתחום. בראש וראשונה, העבודה הנוכחית מוסיפה על גוף כתיבה זה ומבקשת לתרום תובנות מתוך הסיפור הפרטי של הדמות הבולטת ביותר בהיסטוריה של המוסיקה הג'מייקנית, בוב מארלי.
תוכן עניינים
מבוא
פרק 1: שורשים תרבותיים והיסטוריים של מוזיקת הרגאיי
1.1 מאפיינים מוזיקליים של הרגאיי
פרק 2: חקר הקשר בין מוסיקה וחברה
פרק 3: בוב מארלי בתור מייצג של הרגאיי הקלאסי
3.1 שיריו של בוב מארלי כמעצבים זהות חברתית
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
פרטים נוספים
מוזיקת הרגאיי בוב מארלי |
|
מק"ט |
880198 |
מספר עמודים |
27 |
מספר מילים |
7307 |
מספר מקורות בעברית |
0 |
מספר מקורות באנגלית |
16 |
מחיר (כולל מע"מ) |
249 ₪ |
אפשרויות תשלום
אפשרויות התשלום לרכישת החומר האקדמי הם: כרטיסי האשראי המוכרים בארץ מכל הסוגים, PayPal, או העברה בנקאית (בתיאום טלפוני מראש ) 24 שעות ביממה.
מיד לאחר ביצוע ואישור התשלום העבודה תשלח למיל שהוזן בעת הרכישה.
לתיאום תשלום דרך הטלפון ניתן להתקשר לטלפון מספר: 052-4041788